Under hösten 2024 deltog vi en upphandling skapad av Jämtland Härjedalen Turism som handlade om att marknadsföra Jämtland Härjedalen som vinterdestination mot två nya målgrupper – Finland och Danmark.
Nestorville vann uppdraget att locka finländare att besöka vår fantastiska vinterdestination, och här är några exempel på det material vi tog fram för en kampanj på Facebook och Instagram.
1. Medvetande
Vi lade upp vår kampanj i fyra klassiska steg för att tratta ner målgruppen – från medvetande till handling.
Som inledande steg tog vi fram en film som skjuter bredd med syfte att göra målgruppen medveten om att det finns 8 fantastiska vinterdestinationer i Jämtland Härjedalen. Här bygger vi en känsla och skapar drömmar – och driver trafik till den landningssida JHT satt upp för kampanjen.
Inläggstext:
I fjällkedjan mellan Norge och Sverige finns 8 fantastiska vinterdestinationer med något för hela familjen! Från rofyllda Lofsdalen till de mäktiga fjällen på norska gränsen i Storlien och nordens pulserande alpina huvudstad Åre.
Vilken destination passar er?
Här finns något för hela familjen!
Den kvadratiska filmen som även togs fram i stående format för Stories / Reels.
2. Engagemang
Baserat på vilka som tittat på de första filmerna smalnade vi här av den breda målgruppen och visade mer engagerande innehåll som visar upp allt som en vintersemester i Jämtland Härjedalen kan vara. Totalt 10 stycken filmer med olika budskap. Alla i format både för vanliga flödet och stories/reels och med anpassad inläggstext som inbjuder till att läsa mer. Dessa länkade precis som den inledande filmen till landningssidan.
3. Önskan
Här smalnar vi av målgruppen ytterligare och fokuserar på de som på riktigt har börjat drömma om en vintersemster med familjen i Jämtland Härjedalen. För dessa visar vi nu stillbilder för de åtta olika destinationerna med tillhörande destinationsanpassad inläggstext. Här länkar vi nu till respektive destinations underssida på landningssidan.
4. Handling
De av målgruppen som fortfarande visar intresse och engagemang är nu kvar möts nu av den sista av annonsvarianterna som förhoppningsvis ska leda till beslut och faktisk bokning.
Här valde vi en så kallad bildsnurra innehållande bilder och direktlänkar till undersidorna för de åtta destinationerna.

Resultatet av kampanjen

Den finska vinterkampanjen via Meta pågick från mitten av oktober till årsskiftet 2024/25. Totalt exponerades kampanjen närmare 1 miljon gånger för ca 133 000 olika finländare i åldern 18-64 år, vilket gav närmare 10 000 klick vidare.